Werk met vertrouwen
Iedereen gaat het liefst met plezier en zonder zorgen naar het werk. Dat lijkt zo vanzelfsprekend. Helaas is dat niet altijd het geval. Binnen bijna elke organisatie komen ongewenste omgangsvormen of integriteitskwesties voor. Als je hiermee te maken krijgt, dan kun je je hierdoor heel angstig, boos of eenzaam voelen. Het kan een groot effect hebben op je gevoel van veiligheid of plezier in je werk. Want wat moet of kan je ermee doen? Met wie kan je in vertrouwen en op een laagdrempelige manier praten? Wie staat er zonder oordeel naast jou? Op die momenten zijn wij er voor je. Wij zijn er om naar je te luisteren. En mocht je dat willen, dan kunnen we je adviseren en begeleiden. Zodat je voelt dat je niet alleen staat.
De Rol van een Vertrouwenspersoon
Bij ongewenst gedrag gaat het vaak om agressie of geweld, pesten, seksuele intimidatie, discriminatie of racisme. Bij integriteitskwesties gaat het om misstanden in de organisatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan diefstal, fraude of opzettelijke privacy schendingen. Lees hier meer over wat een Vertrouwenspersoon doet en waarom wij er zijn.
Ruimte voor jouw verhaal
Mocht je geconfronteerd worden met ongewenst gedrag of integriteitskwesties dan kun je bij ons je verhaal kwijt. We bespreken dan samen of en welke stappen je kan zetten.
Nadat we met elkaar hebben gesproken en je je verhaal hebt kunnen doen, kijken we samen naar ‘hoe nu verder’. Dit gebeurt pas op het moment dat het voor jou goed voelt. Als je alleen je verhaal wilt delen en verder geen stappen wil ondernemen dan kan dat ook. Mocht je echter willen nadenken over mogelijke vervolgstappen, dan bespreken we samen wat je zou kunnen ondernemen. Wat zijn belangrijke criteria voor jou als melder? Wat is het scala van keuzemogelijkheden? Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende keuzes?
Op deze manier helpen we jou de keuze te maken die het beste past. Bij het maken van die keuze kennen we de informele weg en de formele weg.
De informele route kent de volgende mogelijkheden:
- de melder lost het zelf op
- de melder en degene(n) om wie het gaat lossen het samen op
- de leidinggevende en de melder lossen het samen op
- de melder en de dader lossen het op met behulp van conflictbemiddeling
De formele route ziet er als volgt uit:
De melder en de dader lossen het op met Mediation
De melder dient een klacht in bij de klachtencommissie en/of doet aangifte.